Moederdag

Moederdag nr11 300kb

Moeder met kind

Hendrik Kever (1854-1922), olieverf op doek, 65X52 cm, ca. 1895

Zondag 10 mei 2020: moederdag. Als één schilderij in de collectie van het museum die dag symboliseert, dan is het dit afgebeelde schilderij wel.

Midden in een boereninterieur zit een boerin. Een kleuter leunt liefdevol tegen haar aan, de armpjes rusten op moeders schoot, terwijl moeder de knopen van het kinderjurkje op de rugzijde dichtmaakt.

Het schilderij is gemaakt door Hendrik Kever. Een dromerige jongen die van kinds af aan niets liever deed dan tekenen en schilderen. Hij genoot zijn opleiding in de jaren zeventig van de 19e eeuw  aan de Amsterdamse Akademie voor Beeldende Kunsten en sloot zijn studie in 1879 af aan de Antwerpse Akademie.

Kever werkte in verschillende plaatsen, maar verbleef een belangrijk deel van zijn leven in Laren. Zijn werk is niet emotioneel te noemen, maar eerder gevoelig en harmonieus. Kever schilderde stillevens en enkele stadsgezichten, maar het meeste succes had hij toch met het schilderen van boereninterieurs en boerenfamilies. Dit schilderij is daar een mooi voorbeeld van.