kerkboek

Kerkboek20042604nr7 550kb

Kerkboek met zilveren boeksloten

Jan Jacob Fels (1757-1829), zilver,  tussen 1795 en 1812

Het kerkboek zelf dateert uit 1855 en bevat het Oude- en het Nieuwe Testament, psalmen en gezangen. De zilveren boeksloten zijn ouder en zijn gemaakt tussen 1795 en 1812. Er zijn nog vrij veel losse bijbelsloten bewaard gebleven, maar complete bijbels met bijbehorende sloten zijn bij verzamelaars toch het meest gezocht.

Vanaf de 2e helft van de 18e eeuw worden de meeste bijbelsloten voorzien van religieuze taferelen. Vermoedelijk is dat hier ook het geval, de sloten zijn voorzien van een vrouwenfiguur, mogelijk Maria.

Behalve van sloten is het kerkboekje aan de voor en achterkant voorzien van klampen. Aan die klampen bevinden zich holle buizen. Met behulp van een zilveren stiftje dat door de holle buizen wordt geschoven, is het mogelijk het boek te vergrendelen.

Het is een mooi versierd kerkboek, maar er bestaan rijker gedecoreerde exemplaren. Vooral kerkboeken die ook nog eens versierd zijn met zilveren hoekbeschermers en/of zilveren klampen voor de bevestiging van een zilveren draagketting, zijn bijzonder fraai om te zien.

De oorspronkelijke eigenaresse van dit kerkboek was vermoedelijk echter al heel blij met het afgebeelde exemplaar. Vol trots schreef Hendrikje Sluis op de eerste pagina dat het boek haar toebehoorde, dat ze op 21 augustus 1842 geboren is en dat zij het kerkboek in 1861 kreeg.