Ons echte goud

Zoutvaatje

Ontdek tijdens de Nationale Museumweek ons échte goud.

Zoutvaatje20042604nr6 75 kb

Zeskantig Chinees zoutvaatje, hoogte 14,6 cm, breedte 13,7 cm

Collectie: Stedelijk Museum Kampen

Chinees porselein uit de 17e en 18e eeuw is vanaf het begin onderdeel geweest van de Nederlandse wooncultuur. Het gevolg is dat veel Nederlandse musea een grote porseleincollectie hebben. Ook in Kampen is het porselein goed vertegenwoordigd. Vooral het zogeheten kraakporselein uit de eerste helft van de 17e eeuw was rond de Zuiderzee zeer geliefd.

Het ging voornamelijk om gebruiksgoed. Veel zeldzamer waren de stukken porselein die speciaal op bestelling naar Europees voorbeeld gemaakt werden. Te denken valt aan porselein met een Europees wapenschild, maar ook aan voorwerpen die voor de Chinezen onbekend waren, zoals mosterdpotten, haringschaaltjes en zoutvaatjes.

De vroegste voorbeelden van dergelijke voorwerpen in Chinees porselein dateren uit de jaren 1635-1650. Daarom is het verrassend dat in de jaren negentig van de vorige eeuw werd vastgesteld dat het Stedelijk Museum Kampen een zoutvaatje bezit van Chinees porselein dat dateert uit ca. 1600. Voor de Collectie Nederland is het een uniek exemplaar. Een tweede, bijna identiek zoutvaatje, bevindt zich in het Victoria and Albert Museum in Londen.

Het zoutvat is het oudste porseleinen stuk in de Kamper collectie en is waarschijnlijk afkomstig uit het Grootburgerweeshuis in Kampen.

Lees meer over de Digitale Nationale Museumweek (20 t/m 26 april 2020).