papavers

Papavers

Janpeter Muilwijk (1961), potlood en gouache op papier, 67 X 101 cm, 2012

Collectie: Stedelijk Museum Kampen/Aankoop – september 2014

De figuur op de afbeelding lijkt te zweven. Hij ligt bijna in een foetushouding en straalt een sereniteit uit alsof hij is losgeweekt van het aardse bestaan. Alsof hij buiten zijn lichaam is getreden. De afgebeelde papaverbloemen die de figuur omringen versterken dit beeld nog. Zij worden immers ook wel slaapbollen genoemd vanwege de opium die er uit gewonnen kan worden.

Maker van dit werk is Janpeter Muilwijk (1960). Beginjaren tachtig studeerde Muilwijk tekenen en schilderen aan de kunstacademie in Kampen, waar hij onder andere les kreeg van docent en beeldend kunstenaar Guido Lippens. Al op de academie was Janpeter een buitenbeentje voor wat betreft zijn onmodieuze werk en in zijn inmiddels dertigjarige loopbaan als kunstenaar heeft hij die positie verder uitgebouwd en bevestigd.

In zachte tekeningen en in zijden en linnen geweven wandtapijten geeft Janpeter Muilwijk vorm aan zijn verbeelding. De stijl van Muilwijk lijkt eenvoudig, alle elementen in het beeld hebben een functie. Hij gebruikt symbolen  - en voegt daar een eigen iconografie aan toe -  die door het herhaald te gebruiken betekenis krijgen.

Het werk van Janpeter Muilwijk bevindt zich in tal van musea, maar het merendeel van zijn tekeningen, schilderijen en wandtapijten is opgenomen in particuliere verzamelingen.

Meer over Janpeter Muilwijk: janpetermuilwijk.com