IJzeren deur

03 Deur SMK 183 kb

IJzeren deur

Onbekende maker, ijzer,210 cm X 108 cm, ca. 1300

In de toren van de Schepenzaal in het Stedelijk Museum Kampen bevindt zich één van de oudste deuren van Nederland. De licht bollende deur dateert uit ca. 1300 en is gemaakt van 22 platte ijzeren staven die aan elkaar geklonken zijn op 13 dwarse staven. Verder is de deur, die ruim 2 meter hoog en ruim een meter breed is, voorzien van een spiegaatje, zodat je kon zien wie er aan de deur stond te rammelen.

De deur is afkomstig van het kasteel Voorst en werd in 1362 door Kampenaren als krijgsbuit meegenomen. Ridder Sweder van Voorst verzette zich tegen de bedijking van de Mastenbroeker polder en trok al rovend en brandschattend ten strijde tegen de Sallandse bevolking. Zijn troepen vielen zelfs Zwolle aan.

Samen met bisschop Jan van Arkel belegerden de steden Deventer, Zwolle en Kampen daarop in 1361 kasteel Voorst. Vooralsnog was het kasteel onneembaar en tegen de winter trokken de belegeraars zich terug. Voorjaar 1362 werd de belegering hervat en uiteindelijk gaven de belegerden zich over. Het kasteel werd met de grond gelijk gemaakt en Sweder werd uit al zijn rechten gezet.

De Kampenaren gebruikten de buitgemaakte ijzeren deur als toegangsdeur tot  de Schepentoren. Hier werd het stadsarchief bewaard. Tijdens een brand in 1543, waarbij de Schepenzaal in de as werd gelegd, bleven toren en archief gespaard dankzij de aanwezigheid van die ijzeren deur.

De IJzeren deur, is te zien in de Schepenzaal in het Stedelijk Museum Kampen.