Ons echte goud

werken van barmhartigheid

Ontdek tijdens de Nationale Museumweek ons échte goud.

Werken van Barmhartigheid 215 kb

De Werken van Barmhartigheid

Jacob Maler (voor 1500 – ca. 1554), toegeschreven, 1548, olieverf op paneel, 158 X 166 cm

Collectie: Stedelijk Museum Kampen

Schilderijen met als onderwerp naastenliefde waren tot en met de 16e eeuw een geliefd onderwerp in de schilderkunst. Zo ook de ‘Werken van Barmhartigheid’, waarin de plicht om voor de medemens te zorgen duidelijk gevisualiseerd wordt.

De werken van barmhartigheid zijn gebaseerd op Mattheüs 25 waarin zes van die werken genoemd worden: de gevangene bezoeken, de zieke troosten, de reiziger onderdak bieden, de hongerige spijzen en de naakte kleden.

Het zevende werk van barmhartigheid, het begraven van de doden, wordt pas voor het eerst genoemd door de 12e eeuwse Franse theoloog Johannes Beleth. Sinds die tijd wordt ook dat symbool van naastenliefde veelvuldig afgebeeld.

Op het schilderij van Jacob Maler uit 1548 ontbreekt echter het begraven van de doden. Heeft hij niet geweten van dit thema? Heeft hij zich opzettelijk aan Mattheüs 25 vastgehouden of moest hij dat van zijn opdrachtgevers? Helaas, op sommige vragen komt nooit een antwoord. Wat we wel weten is dat het schilderij tot in de 20e eeuw gehangen heeft in het voormalige Bovengasthuis aan de Burgwal in Kampen.

Lees meer over de Digitale Nationale Museumweek (20 t/m 26 april 2020).