In het licht van de Haagse School

18 maart t/m 12 juni

Voormalige Synagoge, IJsselkade 33


Het typische Hollandse landschap dat we zo goed kennen van de geliefde 19e-eeuwse Haagse Schoolschilders is ook vandaag nog populair bij hedendaagse kunstenaars. Zo probeert Kamper schilder Jan van Driel de grootsheid van het landschap vast te leggen door goed naar de natuur te kijken én te bestuderen hoe beroemde landschapsschilders het aanpakten.

Poëzie van het zonlicht

Van Driels favoriete onderwerpen zijn weidse landschappen en verstilde stadsgezichten. Hij neemt ons mee naar groene polders met sloten, dijkhuisjes, molens en boten op de rivier en toont ons de poëzie van het zonlicht op een witte muur. De werken vormen samen een aantrekkelijk beeld van het typisch Nederlandse cultuurlandschap.

 

Jan van Driel Weids en Nabij overzichtspagina 420x284 Jan van Driel Weids en Nabij landschap met weg 420x284

 

Hollandse meesters

‘Het beste wat Nederland heeft voortgebracht was de 17de-eeuwse schilderkunst,’ constateert Jan van Driel. Hij raadpleegt bij voorkeur Johannes Vermeer, Rembrandt en Frans Hals.
‘Ik werk het liefst naar de waarneming om het licht en de atmosfeer zo direct mogelijk in mijn werk te verankeren. Als je buiten werkt, word je gegrepen door een bepaald beeld of hoe het licht er op valt.’

Samenhang en rust

Met volharding richt hij zich vaak op hetzelfde onderwerp of gegeven, wat resulteert in meerdere series werken van hoge kwaliteit, zoals bijvoorbeeld zijn aquarellen van het Kamper stadsfront.
Van Driel weet de samenhang tussen ieder element heel knap te bewaren. Hij kiest zijn details zorgvuldig en verliest ook het grote geheel niet uit het oog. Hierdoor is het beeld prettig om naar te kijken en ziet het er bijna eenvoudig uit.
Ook in zijn stadsgezichten weet hij rust te brengen in de complexiteit van de architectuur. Nergens verliest Van Driel de controle en weet zijn vlotte schildertoets te behouden.

 

Jan van Driel Stadsgezicht Kampen Jan van Driel Kampen Burgwal