Wilt u het museum bezoeken?
Plan uw bezoek>
Oproep voor nieuwe vrijwilligers
Sluit je aan bij onze museumfamilie
lees meer>
SMK opgenomen in Canon van Nederland
Met Schepenzaal en drinkhoorn.
lees meer>
Oudestraat 133
8261 CK Kampen
Tel: +31 (0)38 33 173 61
Door een storing zijn we tijdelijk telefonisch niet bereikbaar
stedelijkmuseum@kampen.nl
dinsdag t/m zaterdag 11.00 tot 17.00 uur
zondag 13.00 tot 17.00 uur
LET OP: de Voormalige Synagoge is gesloten van 17 sep t/m 1 nov wegens onderhoud en tentoonstellingswisseling.
meer
Leuk en superhandig als cadeau voor iemand anders of voor jezelf!
Benieuwd naar het assortiment? Telkens hebben we weer nieuwe kleurencombinaties in de MuseumShop. Dus kom vooral even neuzen aan de Oudestraat 133 (ook zonder museumticket is de shop te bezoeken)!
In het jaar 2000, na haar studie op de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, ontwerpt Susan het eerste prototype. Ze bedenkt deze tas ter vervanging van de single-use plastic tas en wil bijdragen aan het creëren van bewustzijn over de vervuiling hiervan.
De shopping bag is gebaseerd op de vorm van de klassieke plastic tas. Susan verbeterde dit ontwerp door de zijkanten dieper te maken, waardoor er meer volume ontstaat. In de vliegerwinkel ontdekt ze de voordelen van ripstop nylon. Het is sterk, licht, heeft een flinterdun handgevoel en is in veel verschillende kleuren te krijgen. Om een contrasterende kleur in het ontwerp aan te brengen voegt ze de ‘Flash’ toe: een diagonale streep die positief naar boven wijst. Deze, inmiddels iconische,‘ Flash’ is sindsdien op elk design terug te vinden.
Dagelijks gebruik van producten zal sporen laten zien van alle avonturen die onderweg zijn beleefd. Bij Susan Bijl repareren ze liever een versleten, vervaagde, oude ‘shopping bag’ dan weer iets nieuws aan de planeet toe te voegen. Hun producten zijn bedoeld om te worden gebruikt, niet geconsumeerd en weggegooid. De tassen zijn gemaakt van sterke ripstop-vliegerstof. Mocht er toch een scheur in komen dan is de reparatie gratis (exclusief verzendkosten).
De dessins van de sjaals van Foulard zijn geïnspireerd op schilderijen van grote kunstenaars, zoals Van Gogh, Frida, Monet en Dalì.
Ze zijn gemaakt van duurzame bamboe op Italiaanse wijze. De sjaals dragen heerlijk omdat ze ademend zijn, antibacterieel en thermisch. In de winter zijn ze warm en in de zomer koel.
Ook verkrijgbaar in effen kleuren.
Prijs: € 31,95
Het 19e -eeuwse Kamper echtpaar Engelenberg liet Kampen een mooie collectie van schilderijen, porselein en meubels na. Eén van de schilderijen uit het legaat is het schilderij ‘De Gelagkamer’ van Herman ten Kate. Dit werk is in 2021 gerestaureerd. Tijdens het secure proces werd een bijzondere ontdekking gedaan.
Vóór restauratie was niet duidelijk wat de knielende man bij een kakstoel doet. Met het schoonmaken van het werk werd dat ineens duidelijk. De man blijkt twee dode ratten uit een rattenval gehaald te hebben, terwijl de jongen rechts op het schilderij toekijkt.
Directeur en kunsthistoricus Nynke van der Wal is zeer verrast door deze interessante ontdekking. “Het heeft mij aan het denken gezet over de betekenis van het schilderij. Waar staan de val en ratten symbool voor? Wordt de vrouw in het midden van de scène in de val gelokt door de mannen, net zoals ratten in een val? En dan nog een stapje verder: eindigt ze dan met een kind in een kakstoel?”.
Misschien vond één van de vroegere eigenaren van het doek dit geen aantrekkelijk beeld en heeft dit stukje weg laten schilderen. Maar hierdoor is wel het verhaal dat de schilder oorspronkelijk wilde vertellen, veranderd.
Conservator 19e eeuw Jenny Reynaerts van het Rijksmuseum denkt ook dat de ratten staan voor mannen (misschien wel soldaten, Herman ten Kate schildert vooral soldatenscènes) die het meisje in de val lokken. “De verschillende blikken van de mannen wijzen op een gezamenlijke actie. De kinderen kunnen staan voor de gevolgen, maar ook voor de onschuld. Zo’n ‘tot lering en vermaak’ iconografie is bij 19de-eeuwse schilders zoals ten Kate, die zwaar op de 17de eeuw leunde, zeker aannemelijk.”
Op het schilderij is ook een klein kind te zien dat zit te eten in een kinderstoel. De kinderstoel is tegelijkertijd een kakstoel. De armen van het kind rusten op een los tafelblad met opstaande rand. In het zitje zit een gat, met daaronder een po. Kleine kinderen zaten soms urenlang in een kakstoel. Op die manier had moeder de handen vrij voor het huishouden.
Herman Frederik Carel ten Kate (Den Haag 1822 – aldaar 1891)
In de gelagkamer, ca. 1850
olieverf op doek
vóór en na restauratie
Van harte welkom!
Alvast online jouw ticket(s) bestellen? Dat kan!
Je kunt ook bij de kassa van het museum jouw kaartjes kopen.
Vrienden en museumkaarthouders hoeven niet te reserveren.
Open de ticketshop in een nieuw venster als deze niet goed wordt getoond.
Onze entreekaarten geven toegang tot onze beide locaties (Oudestraat 133 en Voormalige Synagoge, IJsselkade 33).
De bedragen zijn exclusief € 0,75 servicekosten.
Volwassenen | € 10,- | |
cjp-ers, studentenkaarthouders, senioren 60+ | € 7,50 | |
Museumkaarthouders, leden van Vereniging Rembrandt en kinderen tot 18 jaar | gratis | |
Groepstarief (vanaf 10 personen) | € 8,00 | |
Open Monumentendag/weekend | gratis | |
Elke eerste woensdag van de maand | gratis |
|
Kijk op visitkampen.nl hoe je je museumbezoek kunt combineren met andere leuke activiteiten en hotspots in Kampen!
De sieraden van GL Nederland zijn sterling zilver (hoogste gehalte zilver) en hebben een stempeltje. Het museum mag deze sieraden exclusief in Kampen verkopen.
Sinds 1925 gold de Koninklijke van Kempen en Begeer als de meest toonaangevende zilverfabriek in Europa. Zij stonden in hoog aanzien bij de gegoede burgerij en de Europese koningshuizen en waren befaamd om hun design en vakmanschap.
Toen GL Nederland, na de verwerving van de sieradenfabriek van de Koninklijke van Kempen en Begeer in 1984, op de zolder van deze historische fabriek bij toeval meer dan 30.000 oude mallen vond, realiseerden zij zich gelijk wat ze in handen hadden.
Een ongekend cultureel erfgoed!
Een schat aan duizenden handgemaakte mallen van sieraden uit een lang vervlogen tijd. Modellen die teruggingen van 1880 tot 1935. Victoriaanse ontwerpen. Sprookjesachtige figuren uit de Art Nouveau. Geometrische vormen uit de Art Deco. Alles geïnspireerd door vele, zeer beroemde ontwerpers uit de diverse tijdsperiodes.
GL heeft samen met haar zilversmeden alles, waar nodig, hersteld en gemoderniseerd. Uiteindelijk hebben ze uit deze duizenden modellen een nieuwe sieradencollectie samengesteld.