Koornmarktspoort

Eveline van_Duyl_700x330_The_long_Wait_Simone2016_2Eveline van Duyl (1957) exposeert haar sculpturen in de tentoonstelling 'Drie Verdiepingen Stroomopwaarts', die het fenomeen 'denken' visualiseren als een stroom, die door elk individu, de maatschappij en door de tijd heen meandert. Elke verdieping van de tentoonstelling verdiept het centrale thema, 'waarom wij denken'.

Zij zegt daarover: "Ik weet niet goed hoe ik moet leven. Tegelijkertijd leef ik; en leef ik het leven als vanzelf. Ik ben op zoek naar antwoorden op de vragen die me kwellen. Ik zoek naar betekenis. Ik wil de dingen waar ik mee worstel helder voor de geest krijgen.

In deze zoektocht kwam ik als vanzelf bij de filosofen terecht. Filosofen denken zich een weg uit de vragen die hen bezig houden. Ik hoopte bij hen de antwoorden te vinden. Ik kwam gedeeltelijk bedrogen uit, maar werd ook geraakt door hun gedachten en verliefd op wat ze doen: denken, dóordenken!

En tegelijkertijd beleven zij, net als ik en ieder ander, de weerbarstigheid van het leven zoals iedereen, ook een filosoof, dat ongeoefend moet leven. Een perfecte filosofie tegenover de knullige realiteit van het leven. Die tegenstelling is ook, of misschien juist, mens-zijn.
Het gaat mij niet om een of twee filosofen in het bijzonder, maar om het fenomeen filosofie, het onstuitbare denken. Daar draaien de beelden omheen. Omdat dat de kern probeert te raken van ons bestaan."

Eerste verdieping: De Dialoog
Hier staan onder andere Martha Nussbaum, Simone de Beauvoir en Peter Sloterdijk. Deze filosofen proberen de mens te begrijpen in hun tijd en daarbij de kenmerken van die tijd te definiëren. Friedrich Nietzsche (1844-1900) bijvoorbeeld, beschreef hoe wij mensen nadat wij eerst God gecreëerd hadden, hem vervolgens om zeep brachten ('God is dood en wij hebben hem vermoord').
Peter Sloterdijk (1947) signaleert vervolgens dat de huidige mens niet meer kan sterven omdat er niets is na zijn dood; geen hemel, een gapend niets. De mens probeert met behulp van de medische wetenschap krampachtig vast te houden aan zijn leven.
Hier staat ook het beeld van Bernard Henri Levi (1948), de Franse filsoof. Hij is als filosoof samen met zijn vrouw een 'celebrity' in Frankrijk en manoeuvreert tussen media-geilheid en opgejaagd wild. Van Duyl verwerkt de karakteristieken van de filosofen in de materialen en de vorm van het beeld. Ze toont de imperfectie en kwetsbaarheid van het individu in relatie tot de gave gedachten van de filosofen. De beelden zijn geen theoretische, verstandelijke afspiegeling van het reële denken. Het zijn voelbare beelden, die je raken in hun emotie. Van Duyl maakt graag installaties, waarin ze betekenis aan de beelden toevoegt door ze in een ruimte samen te voegen. De dynamiek die vervolgens ontstaat tussen de sculpturen onderling en de samenhang met de ruimte waarin ze opgesteld staan refereert aan de zoektocht wat het leven uiteindelijk is.

Tweede verdieping: Waarom denken we?
Een aantal emoties uit het leven van Van Duyl hebben haar letterlijk 'aan het denken gezet'. De beelden in deze ruimte vormen een krachtenveld opgebouwd uit passie (de drijfveer, die je voortstuwt), het gevoel en het verstand en hoe die zich met elkaar verhouden. Het voortdurend bewegen tussen deze polen zet aan tot 'denken'. In dit denkproces kun je houvast en richting vinden door inspiratie en levenskracht op te doen, maar het kan ook tot onzekerheid en vertwijfeling leiden. Hier staat het beeld van de Vertwijfelde, een houten beeld van een vrouw met een kap. Haar handen proberen iets vast te pakken. Ze mist iets, haar kind, zichzelf? Of bewegen haar handen naar boven om de kap af te werpen?

Derde verdieping De Confrontatie
Hier wordt het persoonlijk. Wat speelt er in Van Duyl's binnenwereld en wat laat zij daarvan zien? Hier hangt het Vogelbeeld dat de fantasie verbeeldt waarmee je altijd aan het dagelijks leven kunt ontsnappen. Van Duyl heeft het lef om ook de imperfectie van zichzelf te laten zien, de 'lelijkheid', die iedereen in zich heeft, maar liever verborgen houdt.

Eveline van_Duyl_340xverhouding_American_Madonna_for_Martha Eveline van_Duyl_340xverhouding_BHL_et_sa_Femme_2017-2

Het werk van Eveline van Duyl is in verschillende collecties opgenomen o.a. van Museum Beelden aan Zee, Den Haag, Museum Gouda, en Stichting Slot Zuylen, Oud Zuilen.
Meer info: www.evelinevanduyl.com

 

 

 

 

 

 

 

website realisatie: nmedia ict