Koornmarkstpoort

 

van Leeuwen_Krikhaar_-_2In aansluiting op de tentoonstelling in het Stedelijk Museum Kampen van enkele topstukken uit de maritieme collectie van het Rijksmuseum Amsterdam exposeert de Koornmarktspoort de werken van hedendaagse kunstenaars Rens Krikhaar en Jorn van Leeuwen.

Het werk van Rens Krikhaar is gebaseerd op het genre van het zeestuk, en in het bijzonder op de ontdekkingsreizen uit de Gouden Eeuw. "Het is een thema dat mij al in mijn jeugd heeft gegrepen en tot op de dag van vandaag fascineert. Ik schep een wereld die zich afspeelt in een ver verleden; in een schemergebied zonder regels. Daar heerst de menselijke drang om op zee oorlog te voeren en nieuwe werelden te ontdekken. Overwinningsroes en expansiedrift, de mens op weg naar glorie."
Het gaat hierbij niet om de verheerlijking van een heldenstatus, maar om de confrontatie met onze eigen nietigheid.

De romantiek van het grote verlangen naar nieuwe werelden, de overweldigende ervaring van de oerkracht van de natuur, het onvermogen van de mens die natuur te beteugelen en de eenzame ontdekkingstocht naar onszelf is ook vandaag nog actueel.
De angsten waar ieder mens mee te maken heeft in de strijd van zijn leven, verbeeldt Krikhaar in irreële elementen zoals zeeslangen en monsters, die uit de diepten van de zee opduiken.

Krikhaar combineert de techniek van traditionele gravures met een hedendaagse, expressieve tekenstijl. Zijn verhalen slepen je mee en de presentatie in de vorm van een 18e eeuws aandoend kabinet versterkt het gevoel op avontuur te zijn. Zijn ronde panelen, zijn vlot en gelaagd geschilderd in navolging van William Turner en lijken door een verrekijker gezien de toeschouwer het idee te geven te kijken naar in nood verkerende schepen op zee. De kijker kan niets doen, alleen maar blij zijn dat hij zich niet zelf in die penibele situatie bevindt. Of toch wel? Is er überhaupt een overwinning mogelijk voor de mens op aarde, vraagt Rens zich af of of vieren wij slechts een triomf op ons eigen schouwtoneel?

Jorn van Leeuwens werk is, in tegenstelling tot het werk van Rens Krikhaar, verstild en toont het voortbestaan ná de strijd. Beide kunstenaars werken met eenzelfde concentratie en houden van het zwart in hun werk, met als doel het licht te laten schijnen. Waar Krikhaar vaak vuur of maanlicht gebruikt om de strijd van de mens letterlijk te belichten, gebruikt Van Leeuwen een ontluikend licht als symbool voor het leven en een wederkerend begin. Bij Jorn zijn geen mensen te vinden, maar zijn planten vaak het stralende middelpunt. Geraniums, sleutelbloemen en akelei lijken hun levenskracht in de vorm van een mysterieus licht te verspreiden. Hij toont niet alleen de bloem, zoals traditioneel gebruikelijk, maar ook het wortelstelsel dat zich gewoonlijk aan het oog onttrekt.
Van Leeuwen tekent op klein, maar ook op zeer groot formaat en bouwt zijn werken op uit duizenden zorgvuldig geplaatste arceringen in inkt. Vanuit het donker komen de bleke wortelstelsels en bloemen naar voren, vaak samen met schedelresten van kleine dieren.
De wortelstelsels zijn gevlochten tot fraaie patronen, lijkend op een kantwerk en omhullen of doorboren de schedels. De hartvormige blaadjes van de geranium symboliseren de cyclus van het leven: ontkiemen, groei, bloei, voortplanten, afsterven en wedergeboorte.
Deze onbedwingbare en mysterieuze kracht van de natuur is bij Van Leeuwen een troostrijk gegeven, die hij in een elegant decorum weergeeft. In het Textiellab in Tilburg heeft hij een aantal textiele werken ontwikkeld, waarbij de afbeelding prachtig samenvalt met de weeftechniek van het wandkleed.
Ook Jorn van Leeuwen heeft een aantal werken van een nietig scheepje op zee in de overweldigende natuur, alleen ontbreken de mensen en laat het scheepje zich voeren naar waar de natuur het brengt. Ogenschijnlijk is er geen overlevingsstrijd, slechts berusting, maar dat is natuurlijk aan de toeschouwer zelf om in te vullen.

van Leeuwen_Krikhaar_340-240-3 van Leeuwen_Krikhaar_340-240-4

 

Rens Krikhaar en Jorn van Leeuwen
Bij nacht en ontij
Tekeningen, schilderijen, wandkleden
8 juli t/m 24 september 2017

 

website realisatie: nmedia ict