Pepijn van den Nieuwendijk

Pepijn 700x330De titel van de expositie in de Koornmarktspoort verwijst naar het bekende Amerikaanse circus Barnum & Bailey, the greatest show on earth (opgericht in 1919), waar artiesten uit vele verschillende culturen werden samengebracht om hun verbazingwekkende acts te vertonen aan het publiek. Ook Cirque de Pepin vertoont werken met vele technieken uit verschillende culturen en combineert dat met een overzicht van de archeologie verzameling van Pepijn, waar hij als amateur archeoloog sinds zijn vroege jeugd aan gewerkt heeft.

Pepijn van den Nieuwendijk (1970) is afgestudeerd in 1995 als grafisch ontwerper en heeft zich na zijn studie toegelegd op het illustreren en schilderen, totdat hij in 2002 in aanraking kwam met de keramiek. Een wereld aan mogelijkheden openbaarde zich en liet zich als vanzelfsprekend combineren met zijn oude liefde voor historisch aardewerk. Na een werkperiode in het Europees Keramisch Werkcentrum en in China is Pepijn zich gaan verdiepen in de oude Chinese keramiek.

De werken van Pepijn Van den Nieuwendijk verenigen vele invloeden in zich. We zien kleurige, gedetailleerde schilderijen, tekeningen en keramische beelden met een albino beer, geklede muizen, uilen, Chinese draken en andere dieren en fantasiewezens. Ze lijken zo uit een sprookjeswereld gestapt te zijn. De beeldtaal is die van het stripverhaal en vaak ook humoristisch. Toch zijn het allesbehalve kinderlijke beelden, die alleen maar geruststellen of amuseren. Ze zijn niet zo zeer komisch, als tragikomisch en hebben een diepere betekenis, die zijn oorsprong vindt in de historie.

Thema's die regelmatig terugkeren zijn kwetsbaarheid en eindigheid versus de kracht van mens, dier en natuur. Het werk, dat meestal begint met een illustratieve schets, wordt gebaseerd op een historisch feit of personage, waar de fantasie van Van den Nieuwendijk uiteindelijk mee op de loop gaat.

Pepijn vermengt heden en verleden op speelse wijze door elkaar, waardoor je vaak op het verkeerde been wordt gezet. Het keramische beeld "Lady and the dwarf" toont een eend in prachtig 16e eeuws kostuum; een treffende gelijkenis van de Engelse koningin Elisabeth I, zittend in een rolstoel, met aan haar zijde een kleine maffia eend. Ze lijkt sterk en machtig, maar de macht is ook afhankelijk van de dubieuze figuur naast haar, die haar rolstoel moet hanteren. Deze tegenstelling zit ook in het gebruikte materiaal; klei is sterk, maar kwetsbaar.
Van den Nieuwendijk maakt vaak gebruik van lichtvoetige humor om de wereld te kunnen relativeren en de betekenis van zijn werk beter te kunnen communiceren.

In het beeld Woodman's journey valt het eigen romantische verlangen van Van den Nieuwendijk, om de wereld van de keramiek en andere culturen te ontdekken als 19e eeuwse wereldreiziger, samen in de figuur van Woodman.
Woodman is gebaseerd op de sprookjesfiguur Pinokkio en Tinman uit de Tovenaar van Oz en heeft net als zij de wens een echt mens te worden met een echt hart. Het is een ontroerend houten mannetje met een opdraaisleuteltje in zijn rug, dat al dagdromend, zittend op zijn houten toilet, de reis in zijn hoofd maakt.

Woodman's journey is het omvangrijke project, waarbij Van den Nieuwendijk onderzoek doet naar keramiek uit de vier windstreken: Noord-Europees aardewerk, Chinees porselein uit de Ming en Qing dynastieën uit het oosten, Italiaanse majolica uit het zuiden en uit het westen het Franse en Engelse aardewerk uit de 19e eeuw. Pepijn heeft zijn onderzoek in 2010 als artist in residence in China mogen doen en daaraan meerdere exposities gekoppeld, zowel in China als in Nederland.

Zo zijn de beelden, door Pepijn gemaakt, de souvenirs geworden, die Woodman op zijn reizen heeft meegebracht. Zogenaamde tafelstukken, om sterke verhalen bij te vertellen met vrienden. Woodman is hiermee eigenlijk een zelfportret, want Van den Nieuwendijk ziet zichzelf ook een beetje als een dromer.
Het werk van Pepijn van den Nieuwendijk trekt als een wonderlijk circus aan je voorbij.

Pepijn 340x240-3t Pepijn 340x240-1

website realisatie: nmedia ict