Vrijwilliger Gerrit Eijlander

 

favoriete stuk_van_Gerrit_Eijlander_700x330
Vrijwilliger zijn in een museum heeft als groot voordeel, dat je alles goed kunt bekijken.
In de loop van de tijd kom je meer te weten over de schilderijen en de voorwerpen die er tentoongesteld worden. Als suppoost ben je zo een bevoorrecht persoon en het is leuk om bezoekers te woord te staan.
Een schilderij met als titel 'Laat de kinderen tot mij komen' vind ik persoonlijk één van de topstukken.

Het betreft een memorietafel uit het 'Soete-Naeme-Jhesushuys', het eerste weeshuis van de stad Kampen. Het is een drieluik en kan gesloten worden, dus bestaat het eigenlijk uit 5 afzonderlijke schilderijen elk met een eigen onderwerp.
Het is in het museum zo opgehangen, dat voor- en achterzijde goed te zien zijn.
Het raakt mij op een bepaalde manier. Iedere keer als ik dienst doe sta ik er weer even naar te kijken. Het onderwerp en de symboliek spreken mij erg aan.
Het schilderwerk op het middenpaneel is prachtig, er staan veel kinderen, vrouwen en mannen op en het is geschilderd in vrolijke, heldere, warme kleuren. Het licht straalt er echt vanaf. 
Vooral de kinderen en de vrouwen, in de kledij van de Bijbelse tijd, zijn kleurrijk geschilderd.
Ik stel me zo voor, dat wanneer de kinderen van het weeshuis, die al om vijf uur moesten opstaan en daarna in de huiskapel hun ochtendgebeden deden, onder de indruk zijn geweest van de prachtige kleuren, als het drieluik voor de gebeden geopend werd.
De buitenkant is wat soberder van kleur. 
De opdrachtgever, Johan Evertsz a Lymberich, heeft het echter niet af gezien.
Hij was toen al overleden, evenals de schilder, Jacob Maler, die er aan begonnen was.
Zijn zoon Albert heeft het afgemaakt.
Je ziet het Bijbelse tafereel met Jezus in het midden  zittend op een stoel, die op een verhoging staat. Er zijn al kinderen bij Hem, hoewel de discipelen ze wilden tegenhouden, omdat ze dat niet gepast vonden.
Maar Jezus zei: 'Laat de kinderen tot Mij komen'.
Naast het hoofdtafereel is rechts de opdrachtgever biddend weergegeven omringd door weeskinderen.
Hij was niet alleen directeur van het weeshuis maar ook rector van de Latijnse school.
Achter hem is een man met een rode hoed weergegeven die in een boek schrijft.
Deze man stelt Sint-Hieronymus voor, die de Bijbel in het Latijn vertaald heeft.
Links naast het hoofdtafereel is ook een schrijvende man afgebeeld: Paulus.
Dit is af te leiden uit het zwaard, het symbool waarmee hij altijd wordt afgebeeld.
Na de ochtendgebeden werd er uit de brieven van Paulus gelezen.

Als het drieluik gesloten is, zijn op het linkerpaneel de ouders te zien van Johan Evertsz met op de achtergrond de goede herder. Op het rechterpaneel zien we Johan Evertsz nogmaals biddend, omringd door weeskinderen, met de letters WK op hun kleding. Op de achtergrond Mozes met de stenen tafelen en Johannes de doper.
Maar als u dit wilt zien moet u naar het museum komen.

Gerrit Eijlander

Bijschrift:
Laat de kinderen tot mij komen
Jacob (voor 1500–ca. 1554) en Albert (1522-1573) Maler, olieverf op paneel, Middenpaneel: 79 X 77 cm, zijpanelen elk: 79 X 32 cm, 1554
Collectie: Stedelijk Museum Kampen

favoriete stuk_van_Gerrit_Eijlander_340x240-1 

website realisatie: nmedia ict